Pages

Wednesday, February 28, 2007

midterms, fullmarks en wandelende takken

Hallo lieve mensen,
Hoe is het weertje in Nederland, het is hier nog altijd lekker, gemiddeld zo rond de 32 graden en er gebeuren veel Indische dingen om mij heen. Buiten klinkt muziek uit een enorme installatie die een of andere politicus hier heeft neergezet bij wijze van propaganda.Hier voor de deur zitten een stuk of 6 vrouwen met hamers op stenen te slaan voor het restaureren van de weg. In mijn badkamer heb ik er weer een nieuw beest bij en volgens mij is het een wandelende tak! Voor het eerst dat ik dat beest in het wild tegenkom. Overigens snap ik niet wat hij er doet, want er staan geen struiken in mijn badkamer, dus zijn camouflage is nogal doorzichtig. Ieder diertje vindt uiteindelijk zijn weg naar mijn badkamer.
Vorige week hadden de kinderen midterm exams, examens halverwege de periode. De meiden van de 10th standard hebben vrijdag en maandag hun eerste praktijkexamens in botany (biologie is hier opgesplitst in botany en zoology, ofwel plantjes en beestjes), natuurkunde en scheikunde en ze hadden allemaal een full mark! Voor de duidelijkheid het gaat hier om een centraal eindexamen. Blijdschap alom dus, het harde leren loont. Voor zover ik goed op de hoogte ben gebracht beginnen morgen de andere examens. Ze maken de examens niet op hun eigen school maar ergens anders, ik vraag me af of ze hier ook zo leuk aftellen voor het begin vn de examens en zo geheimzinnig doen met die enveloppen, maar dat zal wel anders gaan.
Ook de kinderen hier hebben niet zoveel lol in het doen van hun examens als ik, ik snap nog steeds niet waarom ik de enige was die het leuk vond.
Omdat de midterms vrijdag allemaal gedaan waren, maar vooral omdat Jaqueline het pand verliet, hadden we een erg rustig en zeer gezellig weekend, het was bijna paradijselijk. Zaterdagmiddag hebben we heel veel pret gemaakt met de kersvers door mijn oma aangeschafte ballen en springtouwen. Ik probeerde de kinderen in te leren springen, maar ze draaien het touw allemaal razendsnel rond, zodat je ook geen tussensprongetje kan maken en binnen de kortste keren doodop bent, maar ik heb met het springtouw wel een vervanging gevonden voor het fietstrainingsprogramma van mijn cardioloog. Dat inspringen is hier voorlopig levensgevaarlijk, ik moet ze eerst maar leren wat rustiger te draaien!
Zondag ochtend heb ik allemaal spelletjes met de kinderen gedaan en op het moment dat ik er moe van werd heb ik voor gesteld een stukje voor te lezen, dat vonden ze een goed plan. Ik heb vanuit Nederland twee voorleesboeken meegenomen (in het engels uiteraard), een van pinokkio en een van Peter Pan. Pinokkio viel erg in de smaak, maar ik weet natuurlijk ook wel wat ik uitkies, een boek met prachtige plaatjes en vooral veel! Peter Pan is nog erg moeilijk voor ze, dus ben ik het nu zelf maar gaan lezen zodat ik het hen in een wat eenvoudigere vorm kan vertellen. Het boek is zo humorvol en goed geschreven dat ik echt helemaal in het verhaal zit nu, lol!
Zondagavond kwam Jaqueline weer terug en ze liep er de afgelopen dagen bij als een zombie. Last van het 2nd Sunday effect. Als de kinderen tweede zondag van de maand hun ouders hebben gezien zijn ze daarna een dagje verdietig, Jaqueline heeft dat dus ook als ze naar huis is geweest, het verschil is alleen dat zij haar frustraties op de rest van de wereld afreageert. Ik hoop maar dat het gauw overgaat.
Ik heb zondag trouwens een hele domme stunt uitgehaald. Ik werd wakker met een flinke blaar op mijn rechterhand, waarvan ik niet weet hoe hij daar gekomen was. Nu is zondag mijn standaard beddengoed wasdag - de ene week de bovenkant, de andere week de onderkant - en omdat ik wat eigenwijs van aard ben en soms over iets te veel doorzettingsvermogen beschik (zie ook de maagslijmvliesontsteking) ging ik dus met die blaar in mijn hand mijn laken staan wassen. Ik moest daar 's avonds weer onder slapen, dus ik moest hem wel uitwringen na het wassen, en je raad het al, die blaar ging open. Nu kan ik door mijn eigen stommiteit al een paar dagen helemaal niets meer wassen, waardoor de boel zich opstapelt en ik het erg druk krijg de komende dagen.
Ik ben nog altijd erg druk aan het naaien en kom de gekste dingen tegen, veel kleding is niet gezigzagt, waardoor de boel zo is gaan rafelen dat de gaten amper nog te dichten zijn. Ik denk vrij geregeld, in de tijd dat ik dit jurkje heb zitten naaien had ik in Nederland geld kunnen verdienen om hier minstens 4 nieuwe jurkjes te kopen, dat zou efficienter zijn en beter voor de lokale economie en dan had dat kind wat meer variatie in haar leven, maar ach je kunt niet alles hebben.
Ik vind het wel weer leuk geweest voor vandaag, met mijn plan lijkt het nog altijd de goede kant op te gaan, ik zal jullie gauw weer van de ontwikkelingen op de hoogte te brengen, maar ik kreeg van Tamar het verzoek om iedere week minstens een hele alinea aan humor te besteden, nou moet dat toch geen probleem zijn voor mij...
Heel veel lieve groeten,
neli peterseli (ik weet nog steeds niet of dat nou met i of ie moet)

No comments: