Pages

Tuesday, August 29, 2006

Vinajangar

Hallo allemaal!
Alles goed? Ik liep door mijn straatje en daar was zowaar een weg vers geasfalteerd. Een hele openbaring; ze doen hier dus toch iets aan de infrastructuur.
Zondag ochtend werd ik om half vier gewekt door muziek. Het was ons niet gegund nog langer te slapen, want er was een bruiloft bij de buren, maar dat was niet het enige feest. Er was weer een god jarig. Hij heeft verschillende namen, hier noemen ze hem vinajangar. Hij heeft het hoofd van een olifant en daarover bestaan twee legenden.
De eerste vertelt dat hij als kind eens alleen thuis was met zijn moeder. Zijn moeder wilde een bad nemen en zei tegen haar zoon dat hij het huis moest bewaken en niemand binnen moest laten. Terwijl zijn moeder in bad zat te chillen kwam vader thuis en omdat vinajankar niemand binnen mocht laten raakte hij met zijn vader in gevecht, waarbij hij zijn hoofd verloor. Het zal je gebeuren! Toen zijn moeder uit bad kwam en zag wat er gebeurd was zei ze tegen haar man dat hij het hoofd moest afhakken van het eerste beest dat langs zou komen. Dat was een olifant, dus de vader hakt het hoofd van die olifant af, geeft het aan zijn zoon, et voila, het probleem was opgelost.Het andere verhaal vertelt dat zijn vader naar het woud vertrok toen zijn moeder zwanger was. Pas jaren later komt hij terug, als zijn zoon al volwassen is. Als hij thuiskomt ziet hij zijn zoon voor een vreemde aan en wederom raken vader en zoon met elkaar in gevecht en verliest vinajangar zijn hoofd. Zijn moeder stuurt zijn vader terug naar het woud om een slapend dier het hoofd af te hakken.
De verjaardag wordt gevierd met allerlei lekkernijen, die ook aan de kraaien gevoerd moeten worden. Want de mensen geloven dat als er iemand in de familie is doodgegaan, diegene terugkomt in de gedaante van een kraai om de feesten mee te vieren. Toch leuk voor die kraaien!
Over eten gesproken. Het eten is hier vrij heet om niet te zeggen veel te heet. In het begin nam ik eens in al mijn onschuld een hap en begon spontaan te huilen. Ik dacht echt dat ik in brand stond en dat er rook uit mijn oren kwam. Elisa kon toen gelukkig bevestigen dat dat niet het geval was. Voor het blussen van zo'n brand heeft water geen zin, je kan drinken en spoelen wat je wilt, maar het helpt amper. De beste remedie is een broodje jam. Inmiddels ben ik er bijna helemaal aan gewend, hoewel ik moet toegeven dat ik de kaas nog steeds verschrikkelijk mis en überhaupt niet begrijp waarom je in zo'n heet land ook nog eet moet eten. Ik zou zeggen eet sla, maar daar hebben ze hier nog nooit van gehoord. Vies is het trouwens niet, je gaat het iedere dag lekkerder vinden. Ik eet nu meestal gewoon hetzelfde als de kinderen dus als ik zo door ga kan ik aan het eind van mijn verblijf een chilipeper eten!
Van al dat hete eten en die warmte ga je toch vreselijk veel drinken en het gevolg is dat je dan midden in de nacht wakker wordt en naar de WC moet. Dan loop ik met mijn slaperige hoofd naar de badkamer, doe het licht aan en schrik me werkelijk helemaal lam. In de badkamer hangt namelijk een koord. De functie daarvan is mij onduidelijk. Je zou zeggen het is bedoeld als waslijn, maar daar hangt het minstens een meter te hoog voor. In ieder geval vinden de vleermuizen het een erg prettig ding om aan te hangen. Dat dat beest in mijn badkamer wil chillen oké, maar hij ziet niet goed en vliegt met een rotvaart naar buiten als ik naar binnen kom dus ik ben als de doods dat ik hem tegen mijn hoofd krijg. Een keer schrok ik zo dat ik in elkaar dook en er nekkramp aan overhield. De manier om vleermuizen uit je badkamer te houden is natuurlijk het licht aanlaten, dan krijg je weliswaar hagedissen en van alles dat vliegt, maar daar moet ik dan maar mee leven. Bovendien liet mijn huisvleermuis ook nog wel eens zijn faeces (ofwel poep) achter in de wasbak, terwijl ik ook gewoon een toilet heb. Hij is dus niet meer welkom voorlopig.
We hebben er deze week al een vervangend huisdier erbij gekregen: iedere avond zit er een ontzettend fatsige kikker op de trap. Ja waar is mij grote held Grover toch als ik hem nodig heb?
Mijn 'cursus' tamil loopt gestaag. Ik ken nu het hele alfabet en oefen het lezen iedere dag met de krant. Sommige letters die als je ze omdraait hetzelfde zijn haal ik nog door elkaar.Het alfabet bestaat uit 19 zogeheten tafel van 13 letters, bijvoorbeeld; ka kaa ki kie koe, koeoe, ke, kee, ko, koo, kau, ik. Er zit dus gelukkig wel logica achter deze 247 tekens, maar het nare is dat ze er af en toe ook nog tekens uit het Sanskriet doorheen mixen en dat hoofdstuk heb ik nog niet gehad. Bovendien is de uitspraak verschillend, soms zeg je bijvoorbeeld ka en soms zeg je ga (g als in engelse goal).
Ik vind het weer mooi geweest voor vandaag, vrijdag zijn we er weer, denk ik, dan kun je je er vast op verheugen. Overigens droom ik 's nachts nog steeds over Nederland. Ik ga regelmatig naar het stedelijk, loop door de soderblomstraat en praat met jullie, dat vind ik wel apart, want ik zit hier nu toch al twee maanden!
Heel veel knuffels en liefs,
neli

No comments: