Pages

Tuesday, July 18, 2006

Heerlijk in de tropen!

Heej iedereen!
Alles wel daar in het westen? Hier is het even iets minder. Vorige week woensdag dacht ik dat er van het pittige eten wat kruiden in mijn keel was blijven steken en dat ik daarom zo de kriebels had en moest hoesten. Het werd echter steeds erger en ik lag twee nachten wakker van het hoesten! Dus op vrijdag gingen we even langs bij een Indisch doktertje. Nou is alles hier in India nogal basic en zo ook de dokter. Hij had een spreekkamertje achter een gekrompen douchegordijn en binnen moesten de schoenen uit. (degene voor jou zal net een voetschimmel hebben!) Op de toonbank stonden een stuk of twintig bakjes met pillen en daar werd voor iedereen een graai uitgedaan. Zo ook voor mij: ik moest twee dagen lang 3 keer per dag 5 pillen slikken! Wat het was weet niemand, want in India doen ze niet aan bijsluiters en zelfs een naam geven ze je niet! Ook heel leuk was dat ik niet mocht douchen en dat ik letterlijk op water en brood werd gezet! En hier een paar dagen niet douchen is anders dan in NL. De lucht stinkt hier, ‘s avonds hangt er vaak smog boven de stad en je weet wat er gebeurt als het ergens 40 graden is. De reden van het niet douchen was het voorkomen van koorts. Ze hebben hier geen onderscheid tussen koud en warm water, soms is het warm en soms is het koud. Er is ook geen verschil tussen binnen en buiten. Er zitten geen ramen in het gebouw, maar gaten waar een hoor voor hangt en roosters, en ook de deuren sluiten niet hermetisch.
De badkamer verandert ‘s nachts dan ook in een complete dierentuin/insectarium. Je vindt er tropische rode mieren, allerlei soorten tropische muggen/vliegen/dat soort gespuis, tropische vleermuizen, tropische sprinkhanen, tropische kikkers, en zelfs tropische knaagdieren!! Zwarte razendsnelle beestjes met witte strepen op hun rug. Oh en niet te vergeten natuurlijk: salamanders! Jaja het is gezellig op de WC!
Het wordt steeds gezelliger hier trouwens. De kinderen worden wat rustiger (in het begin werden ze hyperactief van een beetje aandacht) als we in de buurt zijn en de gesprekken worden af en toe al wat persoonlijker. Ook het contact met de leiding wordt steeds leuker. Ze beginnen te begrijpen dat wij hen wel gewoon als gelijken zien en Jaqueline blijkt een ontzettende geitenbreier te zijn, dus daar kan ik het zeker goed mee vinden! Ze haalt er nu telkens een van de kinderen bij als ze ook maar een woord niet begrijpt van wat we zeggen. Helaas spreekt de rest zo slecht engels dat er bijna geen beginnen aan is.
Ik geef sinds vorige week muziekles aan kinderen van ongeveer 5 tot 8 jaar. Het erg leuk met die kleintjes en ze zijn superenthousiast. Nu moet ik wel superveel namen onthouden. er zitten ongeveer 20 kinderen in een klas en de meesten zijn niet van het tehuis, erg lastig dus. We zijn laatst op het dak van de school geweest om van daar naar de tempels te kijken. Nu blijkt dat achter de school de wat welvarendere wijk echt ophoudt. Er staan daar hutjes van takken en een beetje klei om een modderig pleintje waar water van een put uit de grond wordt gepompt en waar hout wordt verzameld om vuur te maken. De mensen lopen met gigantische bossen takken en emmers water op hun hoofd. (zoals dat meisje in jungle book, je weet wel) Het was net alsof we eeuwen terug in de tijd stonden te kijken. Er raapte ook iemand een uitgedroogde koeienvlaai op en dat droeg ze vervolgens ook weg op haar hoofd.
De kinderen hebben ons ook laten zien waar de rivier stroomt in het regenseizoen, door de droogte staat niet alleen de rivier stil maar ook de open riolen. Het is hier van een smerigheid dat je je het gewoon niet voor kunt stellen!
Helaas is mijn uurtje weer om, ik hoop snel wat van jullie te horen over het Hollandse leven.
hele dikke knuffel en kus
neli

No comments: